منتدي طلاب كلية العلوم جامعة طنطا
زائرنا العزيز لكم يسعدنا تشريفك منتدانا بالزيارة ارجوا ان ننال رضاكم عن المنتدي اذا كنت طالب في اي كلية علوم في الوطن العربي يمكنك التسجيل معنا لكي نستفيد من موضوعاتكم
ويتعم الاستفاده للجميع

هذا المنتدي خدمي مجاني لجميع طلاب كليه العلوم
برجاء عدم وضع الاعلانات الا بعد الرجوع لصاحب المنتدي او احد السادة المديرين
زائرنا العزيز لكم يسعدنا تشريفك منتدانا بالزيارة ارجوا ان ننال رضاكم عن المنتدي اذا كنت طالب في اي كلية علوم في الوطن العربي يمكنك التسجيل معنا لكي نستفيد من موضوعاتكم
ويتعم الاستفاده للجميع

هذا المنتدي خدمي مجاني لجميع طلاب كليه العلوم
برجاء عدم وضع الاعلانات الا بعد الرجوع لصاحب المنتدي او احد السادة المديرين
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى طلابى لكل دارسى ومحبى العلوم فى الوطن العربى

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول
عزيزي الزائر مرحبا بك في منتدي علوم طنطا نهدي اليك هذا المجهود المتواضع *** اذا كنت احد طلاب كلية العلوم جامعة طنطا او من اي كلية علوم علي مستوي مصر و الوطن العربي *** يسعدنا انضمامك الي هذا المنتدي كي نساهم سويا في مساعدة بعضنا البعض في مجال الدراسة والبحث عن عمل *** شكرا ***
تم بحمدالله صيانة جميع الروابط الغير نشطة ***وتم اعاده رفع الملفات عبر موقع ميجا ابلود ****برجاء المتابعة والابلاغ عن اي روابط تالفة ****شكر ا
للاعضاء فقط ***اذا كنت تبحث في موضوع معين وتود المساعده برجاء انشاء موضوع بخصوص مشكلتك وسيتم الرد عليك في نفس الموضوع لتعم الفائدة ***
تم رفع فيديوهات لشرح جهاز الاوسليسكوب وجميع اجهزة القياس ايضا انبوبة اشعة اكس والعديد من الموضوعات فقط علي منتدي علوم طنطا ***
تابع موضوع تليسكوب فضائي لو عايز تعمل تليسكوب بنفسك بمكونات متوافرة ورخيصة في نفس الوقت
بعد التسجيل في المنتدي ستصلك رسالة علي الايميل الذي قمت بتحديده في استمارة البيانات ويجب عليك الدخول علي الايميل وفتح الرسالة ثم الضغط علي رابط تنشيط الحساب....................في حالة وجود مشكلة في التسجيل يرجي الاتصال بالادارة .....................شكرا............................
يسر ادارة المنتدي بان تعلن عن طلب مشرفين لجميع الاقسام علي من يرغب في الانضمام الي فريق الاشراف سرعة ارسال بياناته في رسالة خاصة والمنتدي الذي يرغب في الاشراف عليه ويفضل كتابة بعض الاراء حول تطوير المنتدي

انا رابعة طبيعة ويا ريت حد يرد على استفساراتى بلييييييييييييييييز

5 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
physics
عضو جديد
عضو جديد

انا  رابعة  طبيعة ويا ريت حد يرد على استفساراتى بلييييييييييييييييز Empty
مُساهمةموضوع: انا رابعة طبيعة ويا ريت حد يرد على استفساراتى بلييييييييييييييييز   انا  رابعة  طبيعة ويا ريت حد يرد على استفساراتى بلييييييييييييييييز I_icon_minitimeالإثنين 29 نوفمبر 2010, 18:41

..انا صحيح رابعة طبيعة بس ابيض يا ورد Embarassed Embarassed Embarassed وعندى شوية اسالة يا ريت حد يفيدنى لو سمحتو

1..هوة فعلا مفيش دبلومة لخريجى فيزياء..وفية ماستر على طول Question

2..ولو حد عايز يكمل فى الدراسات العليا لازم يكون جايب على الاقل تقدير جيد ولا مش شرط Question
واختيار المجال الى هنعمل فيه الماجستير نختاره على اساس ايه Question Question

3..هل فيه دبلومة تحاليل لخر يجى فيزياء ولا لاء...ولو فيه يبقى لازم نعمل معادلة كمياء Question

ياريت حد يفيدنى هنا..لان كل ما نسال حد بيقول راى مختلف عن التانى.........
atlam
Admin
Admin
atlam

مُساهمةموضوع: رد: انا رابعة طبيعة ويا ريت حد يرد على استفساراتى بلييييييييييييييييز   انا  رابعة  طبيعة ويا ريت حد يرد على استفساراتى بلييييييييييييييييز I_icon_minitimeالأربعاء 01 ديسمبر 2010, 23:06

اولا بخصوص رابعة طبيعة كلهم ابيض ياورد مش انتي لواحدك
1- مفيش دبلومات فيزياء علطول تمهيدي ماجستير
2-لازم يكون التقدير العام جيدعلي الاقل علشان تقدر تعمل دراسات علياواختيار المجال بيكون حسب الرغبة لو مش معيد في القسم
3- لا توجد دبلومات لخريجي الفيزياء في الكلية
ارجوا نكون قدرنا نوضح لسيادتك الصورة
https://science-tanta.yoo7.com
physics
عضو جديد
عضو جديد

مُساهمةموضوع: رد: انا رابعة طبيعة ويا ريت حد يرد على استفساراتى بلييييييييييييييييز   انا  رابعة  طبيعة ويا ريت حد يرد على استفساراتى بلييييييييييييييييز I_icon_minitimeالخميس 02 ديسمبر 2010, 14:47

ميرسى لحضرتك يا دكتور على الرد....وكاان نفسى حضرتك بالذات ترد عليا لانى بحترمك جدا , وكل دفعة رابعة طبيعة بتحترم حضرتك........بغض النظر عن ابيض يا ورد دى Laughing Laughing
ااحنا مش عارفين بجد مين او ايه السبب اننا ابيض يا ورد...مش يمكن نكون محتاجين نسمع كلمة تشجيع واحدة بدل كلمات الاحباط الى بنسمعها من كل الدكاترة كل يوم........ولا ايه راى حضرتك Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil
m7md kamal
عضو جديد
عضو جديد

مُساهمةموضوع: رد: انا رابعة طبيعة ويا ريت حد يرد على استفساراتى بلييييييييييييييييز   انا  رابعة  طبيعة ويا ريت حد يرد على استفساراتى بلييييييييييييييييز I_icon_minitimeالخميس 02 ديسمبر 2010, 23:02

hhhhhhhhhhh la2 la2 ta2reban eldof3a de 5alas ma3dshe mnha ay 2ml 5ales: Evil or Very Mad Evil or Very Mad
physics
عضو جديد
عضو جديد

مُساهمةموضوع: رد: انا رابعة طبيعة ويا ريت حد يرد على استفساراتى بلييييييييييييييييز   انا  رابعة  طبيعة ويا ريت حد يرد على استفساراتى بلييييييييييييييييز I_icon_minitimeالجمعة 03 ديسمبر 2010, 22:46

ايه يا محمد الكلام دة انت معانا ولا علينا انت مش رابعة طبيعة بردة ولا ايه Question
atlam
Admin
Admin
atlam

مُساهمةموضوع: رد: انا رابعة طبيعة ويا ريت حد يرد على استفساراتى بلييييييييييييييييز   انا  رابعة  طبيعة ويا ريت حد يرد على استفساراتى بلييييييييييييييييز I_icon_minitimeالسبت 04 ديسمبر 2010, 21:35

Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile

بجد احنا كمان بيتقال لنا كده بس لازم احنا نحسن مستوانا علشانا احنا مش علشان حد والله
وربنا عالم انا مش فيه بيني وبين حداي شيء شخصي كلكم زي اخواتي الصغيرين وشيء يفرحني لما اخواتي يكونوا كويسين

وبالنسبة لمحمد كامل ابقوا عرفوه غلطة بينكم وبينه فاهمني؟
عايزه يجي السكشن الجاي واثر العلام في وشة Laughing Laughing
physics
عضو جديد
عضو جديد

مُساهمةموضوع: رد: انا رابعة طبيعة ويا ريت حد يرد على استفساراتى بلييييييييييييييييز   انا  رابعة  طبيعة ويا ريت حد يرد على استفساراتى بلييييييييييييييييز I_icon_minitimeالإثنين 06 ديسمبر 2010, 18:08

صح يا دكتور عند حضرتك حق احنا لازم نحسن من نفسنا علشنا احنا مش علشان حد.. بس تفتكر حضرتك ان احنا نلحق
دلوقتى نعمل حاجة الكلام دة جه متاخر شويه.......واحنا عارفين ومتاكدين ان مافيش بينك وبين اى حد شىء شخصى....وحضرتك برده زى اخونا الكبير بس مش كبير اوى يعنى احنا مش عايزين نكبر حضرتك Smile Smile Smile Smile
وبالنسبه لمحمد مش مشكله هنسامحه المرة دى علشان احنا قلبنا كبير بس لو كررها هنعرفه غلطته بينا وبينه بس من غير منسيب اى علامات علشان محدش يقدر يمسك علينا حاجة ويبقى يثبت بقى Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing
atlam
Admin
Admin
atlam

مُساهمةموضوع: رد: انا رابعة طبيعة ويا ريت حد يرد على استفساراتى بلييييييييييييييييز   انا  رابعة  طبيعة ويا ريت حد يرد على استفساراتى بلييييييييييييييييز I_icon_minitimeالثلاثاء 07 ديسمبر 2010, 19:19

طبعا لسه قدامكم وقت
بس نبدا بجد وناخد بالنا اننا لسه قدامنا ترمين كاملين ما امتحناش فيهم حاجة
يعني ربع المجموع الكلي للدرجات
نحاول ما نخسرش اي دجة علي قد ما نقدر
وربنا يعنا

study study study study study study study study study study
محب للفهم
عضو فعال
عضو فعال

مُساهمةموضوع: رد: انا رابعة طبيعة ويا ريت حد يرد على استفساراتى بلييييييييييييييييز   انا  رابعة  طبيعة ويا ريت حد يرد على استفساراتى بلييييييييييييييييز I_icon_minitimeالثلاثاء 07 ديسمبر 2010, 19:48

تفتكر حضرتك ينفع نذاكر مواد من غير ما نفهمها ومن غير ما ننساها لحد الامتحانات حتى فى الوقت دة وعلى فكرة مش دايما العيب عند الطالب ساعات العيب بيبقا عند الدكتور ان مش بينزل لمستوى تفكير الطالب عشان يوصلة المعلومة زى حضرتك كدة فى المعمل بتوصل المعلومة بامثلة بسيطة جدا حتى لو كان كلام عادى جدا وممكن فى دكاترة ادتنا حوالى ثلاثة محاضرات وقال لنا اقراؤا المنهج والى مش فاهم حاجة يجيلى طب نذاكر ازاى حاجة متشرحتش لنا ومش فهمنها خالص وفى الاخر بيقولوا علينا احنا مستهترين ومش نذاكر وبعدين لازم يراعوا ان احنا بنذاكر بلغة مش لغة الاصل بتاعتنا وحضرتك هتلاحظ دة ان شاء اللة فى النتيجة هتلاقى مواد فيها تقديرات كويسة لاننا فهمنها حتى لو مقبول بس فاهم عن مواد تانية محدش فاهمها وفى الاخر النتبجة بتترفع وخلاص ويقولوا علينا دفعة مش كويسة
محب للفهم
عضو فعال
عضو فعال

مُساهمةموضوع: رد: انا رابعة طبيعة ويا ريت حد يرد على استفساراتى بلييييييييييييييييز   انا  رابعة  طبيعة ويا ريت حد يرد على استفساراتى بلييييييييييييييييز I_icon_minitimeالثلاثاء 07 ديسمبر 2010, 20:26

وبعدين معظم طلبة رابعة السنة دى داخلين فيزياء غصب عنهم مفيش غير تقريا خمسة ستة بس والباقى مجبر والخمسة ستة دول يعنى هما الى يعنى بيعفروا فى المذاكرة شوية بس مستواهم عادى وكدة دا العيب مش فينا العيب فى الى دخلنا حاجة احنا مش عايزنها ومش بنحبها ومعظمنا كان عايز يدخل احصاء وحاسب لانة ساهل بس ازاى احصاء ياخد من تقدير والفيزياء تاخد الى شايلين مواد وكمان رياضة والرياضة والفيزياء بيكملوا بعض ودا سؤال لالى بيحددوا الطلبة للاقسام
physics
عضو جديد
عضو جديد

مُساهمةموضوع: رد: انا رابعة طبيعة ويا ريت حد يرد على استفساراتى بلييييييييييييييييز   انا  رابعة  طبيعة ويا ريت حد يرد على استفساراتى بلييييييييييييييييز I_icon_minitimeالأربعاء 08 ديسمبر 2010, 18:26

هنحاول يا دكتور وربنا يعينا..وميرسى لحضرتك
physics
عضو جديد
عضو جديد

مُساهمةموضوع: رد: انا رابعة طبيعة ويا ريت حد يرد على استفساراتى بلييييييييييييييييز   انا  رابعة  طبيعة ويا ريت حد يرد على استفساراتى بلييييييييييييييييز I_icon_minitimeالأربعاء 08 ديسمبر 2010, 18:30

انا عاجبنى كلامك جدا يا محب للفهم.........بس خلاص بقى احنا نرضى بالامر الواقع علشان الكلام دة عدى وقته ..ونحاول بقى نخلص الكليه السنة دى وربنا يعدى الكام شهر دول ونخلص بقى.. بس انت شكلك حد مجتهد جدا ودا باين من كلامك والمجتهدين عندنا فى الدفعة قليلين اوى .. ربنا يوفقك.واحنا عايزين نعرف لو انت بدات تذاكر بدات بمادة ايه علشان نفيد بعض.... اصل انا كل ما ابدا مادة ازهق واقفلها
محب للفهم
عضو فعال
عضو فعال

مُساهمةموضوع: رد: انا رابعة طبيعة ويا ريت حد يرد على استفساراتى بلييييييييييييييييز   انا  رابعة  طبيعة ويا ريت حد يرد على استفساراتى بلييييييييييييييييز I_icon_minitimeالأربعاء 08 ديسمبر 2010, 18:54

مش معم انا بدات اية المهم نبدا بالى احنا فهمينة وانا شايف ان معظم الدفعة فاهمة ديجيتال كويس يبقا نبدا بيها وبعدين نذاكر الجوامد كدة يبقى احنا قفلنا ورقة امتحان كاملة ونقلب بقى على ورقة تانية المهم تبدا بحاجة انتا فاهمها مش شرط اى مادة وخلاص لاما تبدا بالى انتا فاهمة هتحس بالرضا شوية ومخك هيبتدى يستقبل المعلومات بشكل احسن
physics
عضو جديد
عضو جديد

مُساهمةموضوع: رد: انا رابعة طبيعة ويا ريت حد يرد على استفساراتى بلييييييييييييييييز   انا  رابعة  طبيعة ويا ريت حد يرد على استفساراتى بلييييييييييييييييز I_icon_minitimeالأربعاء 08 ديسمبر 2010, 19:25

ميرسى لردك........وانت فعلا عنك حق اننا نبدا بالى احنا فاهمينه ........لانى بدات مس باور واتعقدت بجد فيه حاجات كتيييييييييييييييييير مش مفهومة ومش عارفين نفهمها لانها فيها شوية مصطلحات جديدة وبجد مش عارفين نسال فيها مين..................بس انا ذاكرت ديجيتال اكتر من مرة لان دى المادة الوحيدة الى كلنا فاهمينها..........هحاول ابدا ديجيتال...بس لما نيجى نبدا مس بور مش عارفين هنذاكرها ازاى
محب للفهم
عضو فعال
عضو فعال

مُساهمةموضوع: رد: انا رابعة طبيعة ويا ريت حد يرد على استفساراتى بلييييييييييييييييز   انا  رابعة  طبيعة ويا ريت حد يرد على استفساراتى بلييييييييييييييييز I_icon_minitimeالخميس 09 ديسمبر 2010, 17:14

ربنا معانا كلنا ويا رب السنة دى تعدى على خير و نخلص بقى من الكلية دى لان كدة حرام الضرب فى الميت حرام
H5
عضو نشيط
عضو نشيط
H5

مُساهمةموضوع: رد: انا رابعة طبيعة ويا ريت حد يرد على استفساراتى بلييييييييييييييييز   انا  رابعة  طبيعة ويا ريت حد يرد على استفساراتى بلييييييييييييييييز I_icon_minitimeالجمعة 10 ديسمبر 2010, 16:01

ياجماعه انا بعت أسالكو ومفيش حد رد عليا امتحان عملي computational امتى يوم 15 ولا مع العملي من يوم 18 ولا امتى بالظبط ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
والعملي فعلا 18 ولا ده كلام ؟؟؟؟!!!!!
بلييييييييييييييييييز يافزيائيين حد يرد عليا بدل التوهه اللي أنا فيها دي
لو سمحت يادكتور أحمد أعتقد ان حضرتك أكتر حد ممكن يفيدنا ممكن تعرفنا
أي حد يعرف حاجه يقول يالله يخليكو عشان خلاااااااااااااااااااااااص time out
affraid affraid
H5
عضو نشيط
عضو نشيط
H5

مُساهمةموضوع: رد: انا رابعة طبيعة ويا ريت حد يرد على استفساراتى بلييييييييييييييييز   انا  رابعة  طبيعة ويا ريت حد يرد على استفساراتى بلييييييييييييييييز I_icon_minitimeالجمعة 10 ديسمبر 2010, 16:22

أنا من رأيي مع احترامي الشديد لرأيك يا محب للفهم اننا نبدأ بمادتين أو 3 مع بعض بس تكون مواد مفهومه وسهلة في الاستيعاب لأن ده هيشجعنا ويدينا حافز اننا ننجز عشان نخلص المادتين أو 3 دول مع بعض وده طبعا مهم جدا لحالتنا النفسيه المدمره
أما بالنسبة اننا نخلص ورقه امتحانية كامله وبعد كدا ندخل على ورقة تانيه دا مش هيشجعنا بالعكس دا هيزود حيرتنا و قلقنا وخوفنا من الورق الباقي لأن مواده لسه مش خلصت أو بمعنى أدق مش اتفتحت أما لو ظبطنا ماده في كل ورقه هنحس اننا ماسكين بزمام الأمور وبعد كده نكمل المواد اللي باقيه واحنا مطمنيين
وصدقوني دي نظرييتي ومتجربه 3 سنين والحمد لله بتنجح معايا دايما باذن الله
Smile
محب للفهم
عضو فعال
عضو فعال

مُساهمةموضوع: رد: انا رابعة طبيعة ويا ريت حد يرد على استفساراتى بلييييييييييييييييز   انا  رابعة  طبيعة ويا ريت حد يرد على استفساراتى بلييييييييييييييييز I_icon_minitimeالجمعة 10 ديسمبر 2010, 17:25

عندك حق فعلا يا H5 وانا هاعمل زى ما انتا قلت وربنا يستر ويعدى الترم دة على خير بس فى مواد مش مفهومة خالص زى المسباور والنووية والاتنين فى ورقة واحدة هنعمل فيهم اية وزى الليزر بس الليزر مفهوم شوية مع الطاقة الشمسية ممكن يعدى وربنا معانا كلنل ان شاء اللة
محب للفهم
عضو فعال
عضو فعال

مُساهمةموضوع: رد: انا رابعة طبيعة ويا ريت حد يرد على استفساراتى بلييييييييييييييييز   انا  رابعة  طبيعة ويا ريت حد يرد على استفساراتى بلييييييييييييييييز I_icon_minitimeالجمعة 10 ديسمبر 2010, 17:27

اما بالنسبة للعملى هيبدا فعلا يوم 18 اما الفيزياء الحاسوبية انا مش عارف هتبدا امتا
m7md kamal
عضو جديد
عضو جديد

مُساهمةموضوع: رد: انا رابعة طبيعة ويا ريت حد يرد على استفساراتى بلييييييييييييييييز   انا  رابعة  طبيعة ويا ريت حد يرد على استفساراتى بلييييييييييييييييز I_icon_minitimeالسبت 11 ديسمبر 2010, 17:36

eh ya doc. hwa enta betwasehom 3lia wala eh Laughing Laughing Laughing

انا رابعة طبيعة ويا ريت حد يرد على استفساراتى بلييييييييييييييييز
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» معتصم الزيات رابعة طبيعة